

Struktura organizacyjna MOPS.
Zespoły Terenowej Pracy SocjalnejNa terenie Wrocławia funkcjonuje 7 Zespołów Terenowej Pracy Socjalnej. Kierownicy wszystkich Zespołów urzędują w godzinach od 7.30 - 15.30. Pracownicy socjalni mają swoje siedziby w mikrorejonach opiekuńczych.
Obszary działania ZTPS-ów :
- Rozpoznawanie środowiska lokalnego i identyfikowanie w nim osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
- Kwalifikowanie do różnorodnych form pomocy: w postaci pracy socjalnej, świadczeń usługowych, rzeczowych i finansowych - zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
- Reprezentowanie w razie potrzeby interesów klienta pomocy społecznej w urzędach i instytucjach.
- Mobilizowanie zasobów tkwiących w jednostkach, rodzinach, grupach i społecznościach lokalnych w celu zwiększenia możliwości samodzielnego rozwiązywania problemów i zapobiegania powstawaniu nowych.
- Informowanie klientów pomocy społecznej oraz przedstawicieli instytucji funkcjonujących w środowisku lokalnym o prawach i uprawnieniach wynikających z systemu pomocy społecznej, o możliwościach udzielania pomocy oraz możliwościach współpracy w zakresie pomagania osobom i rodzinom w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych i samodzielnym funkcjonowaniu.
- Weryfikacja dokumentacji zebranej w celu przyznania (lub odmowy przyznania) usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.
- Przyznawanie pomocy usługowej w zakresie uzależnionym od uzasadnionych potrzeb osoby zainteresowanej.
Większość spraw związanych z ubieganiem się o pomoc finansową załatwia się przez pracowników socjalnych w poszczególnych ZTPS-ach. Osoba zainteresowana uzyskaniem pomocy społecznej (z wyłączeniem , skierowań do domów pomocy społecznej, dodatków mieszkaniowych, zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, dofinansowaniem do turnusów rehabilitacyjnych) powinna nawiązać kontakt z pracownikiem socjalnym terenowym - właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby (rodziny) potrzebującej pomocy.
Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 1Kierownik ZTPS1 - Grażyna Sobierska
ul. Braniborskia 6-8
tel. 71 78-22-486
Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 2
Kierownik ZTPS2 - Sylwia Kuczyńska
ul. Średzka 42
tel. 71 349-28-59, 71 349-15-86 fax 71 349-28-60
Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 3
Kierownik ZTPS3 - Joanna Hawryś
ul. Nowowiejska 102
tel. 71 78-23-562
Zespół Terenowej Pracy Socjalnej Nr 4
Kierownik ZTPS4 - Elżbieta Wnęk,
ul. Oficerska 9A, pokój 110,
tel./fax 71 78-22-450
Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 5
Kierownik ZTPS5 - Małgorzata Bębenek
ul. Gen. Karola Kniaziewicza 29 , pokój 24
tel. 71 335-23-85
Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 6
Kierownik ZTPS6 – Krystyna Pisarek
ul. Bolesława Krzywoustego 296
czasowo - ul. Henryka Michała Kamieńskiego 190
tel/fax 71 77 25 991
Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 7
Kierownik ZTPS7 - Barbara Wójcik
pl. Św. Macieja 4, pok. 1
tel. 71 78-22-422
Dział Usług Opiekuńczych
Kierownik DUOO - Magdalena Tomicka-Paluszczak
pl. Legionów 4-5
tel./fax: 71 76-57-913
Obszary działania:
- realizacja polityki dotyczącej świadczenia na terenie Gminy usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- weryfikacja faktycznej realizacji usług;
- nadzór nad stanem wpływów należności z tytułu odpłatności za zrealizowane usługi opiekuńcze i podejmowanie czynności windykacyjnych zmierzających do uzyskania zaległej odpłatności;
- analiza możliwości uzyskiwania dofinansowania ze środków zewnętrznych na realizację zadań lub projektów związanych z zakresem zadań Działu;
- współpraca z pracownikami organizacji pozarządowych w zakresie realizacji usług opiekuńczych;
- rejestrowanie i ewidencjonowanie osób korzystających z pomocy społecznej;
- informowanie klientów, osób zainteresowanych i przedstawicieli środowiska lokalnego o dostępnych formach pomocy i zasadach ich przyznawania;
- prowadzenie wymaganej dokumentacji.
Zespół ds. Osób Bezdomnych i Uchodźców
Kierownik ZOBU - Tomasz Neumann
ul. Zachodnia 3
tel./fax 71 78-23-580, 78-23-584
- diagnozowanie sytuacji bytowej, zawodowej, zdrowotnej, rodzinnej i materialnej osób bezdomnych i uchodźców przebywających w obrębie miasta.
- udzielanie pomocy w postaci pracy socjalnej, świadczeń finansowych i rzeczowych osobom bezdomnym i uchodźcom.
- kierowanie do schronisk i noclegowni, a także domów dla matek z dziećmi i kobiet w ciąży oraz ustalenie opłaty za pobyt.
W dziale tym załatwia się wszystkie formalności związane z
przyznaniem świadczeń pieniężnych i rzeczowych ze środków pomocy
społecznej osobom bezdomnym i uchodźcom.
Podstawę prawną przy przyznawaniu świadczeń stanowi ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzoziemcach.
Dział Pieczy ZastępczejKierownik DPZS- Agnieszka Kowalska
ul. Strzegomska 6 III piętro
tel./fax (71) 78-64-195
tel./fax (71) 76 69 299
Obszary działania :
- prowadzenie postępowań i opracowywanie decyzji administracyjnych dla rodzin zastępczych, RDD, pełnoletnich wychowanków rodzinnej pieczy zastępczej;
- przygotowywanie porozumień w przypadku umieszczenia w rodzinach zastępczych na terenie Wrocławia dzieci pochodzących z innych powiatów;
- wystawianie not księgowych i obsługa rozliczeń;
- prowadzenie postępowań i opracowywanie decyzji dotyczących ustalenia odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej;
- wydawanie skierowań do zawodowych form pieczy rodzinnej - przygotowywanie i realizacja umów w zakresie zawodowej pieczy zastępczej;
- realizowanie procedur dotyczących dzieci pozostawionych przez matki bezpośrednio po urodzeniu.
tel./fax (71) 76 69 399
Obszary działania :
- wydawanie skierowań, gromadzenie i przekazywanie dokumentacji dzieci do placówek opiekuńczo-wychowawczych;
- realizowanie postanowień sądowych o umieszczeniu dzieci w pieczy, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w zakresie stosowania ustawy o pomocy społecznej dla usamodzielnianych wychowanków;
- prowadzenie postępowań i opracowywanie decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń dla pełnoletnich wychowanków rodzinnej pieczy zastępczej;
- prowadzenie postępowań, opracowywanie decyzji dotyczących ustalenia odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w instytucjonalnej pieczy zastępczej;
- nadzór i koordynowanie spraw związanych z prawidłowym funkcjonowaniem placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego.
tel./fax (71) 78 22 315
Obszary działania :
- wydawanie rozstrzygnięć w zakresie postępowań prowadzonych w dziale;
- obsługa porozumień zawieranych w przypadku umieszczenia dzieci pochodzących z Wrocławia na terenie innych powiatów oraz w sprawach odpłatności za Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze;
- dochodzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dzieci przebywających w pieczy zastępczej;
- prowadzenie rejestrów dotyczących pieczy zastępczej;
- obsługa korespondencji wpływającej i wychodzącej z działu, archiwizacja dokumentów;
- kierowanie usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej do mieszkań wspomaganych.
Zespół Realizacji Zadań Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej
Kierownik– Monika Jopek
ul. Młodych Techników 58
tel./fax (71) 78-22-412 lub 411
Obszary działania :
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań związanych z pełnieniem pieczy zastępczej;
- udzielanie wsparcia specjalistycznego oraz poradnictwa pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinnej pieczy zastępczej, okresowej oceny rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka oraz stała współpraca z sądem w tym zakresie;
- sporządzanie na zlecenie sądu opinii o kandydatach do pełnienia funkcji rodziny zastępczej;
- pozyskiwanie, prowadzenie naboru i kwalifikowanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- organizowanie szkoleń oraz poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej; zapewnienie pomocy prawnej oraz wsparcia wolontariuszy;
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- organizowanie opieki nad dziećmi, w przypadku, gdy rodzinny dom dziecka lub rodzina zastępcza okresowo nie może jej sprawować.
Kierownik: Natalia Siekierka
ul. Namysłowska 8 (Centrum Biznesu Grafit II piętro)
Godziny urzędowania od 7.30 - 15.30.
500plus@mops.wroclaw.pl
dzsw@mops.wroclaw.pl
Zastępcy kierownika:
Ewa Kietla; tel. (71) 78 22 424;
Elżbieta Laskowska; tel. (71) 78 22 329
Kierownik Zespołu Świadczeń: Karolina Koper, tel. (71) 78 22 424
ul. Namysłowska 8 (Centrum Biznesu Grafit, II piętro)
Godziny urzędowania od 7.30 - 15.30.
Do zadań Zespołu Świadczeń należy w szczególności:
- prowadzenie postępowań i wydawanie rozstrzygnięć w sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i świadczeń Dobry Start,
- bieżąca weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców,
- prowadzenie postępowań w sprawach nienależnie pobranych świadczeń.
ul. Namysłowska 8 (Centrum Biznesu Grafit, parter)
Administrator BOK: Agnieszka Stemplewska
poniedziałek, wtorek, środa i piątek w godzinach:
tel.: (71) 79-99-274,
Zespół
Realizacji Świadczeń
Kierownik
Zespołu Realizacji Świadczeń: Beata Dąbrowska,
tel. (71) 78 22 493
ul. Hubska 30-32
Godziny urzędowania od 7.30 - 15.30.
tel. (71) 78 23 570
tel. (071) 78 22 493
Do zadań Zespołu Realizacji Świadczeń należy w szczególności:
- przygotowywanie list wypłat dla świadczeniobiorców i wydawanie zaświadczeń, (71) 78 22 326, 78 23 577, 78 23 551, 77 25 981
- prowadzenie postępowań z zakresu stosowania ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń oraz koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, tel. (71) 78 22 353
ul. Hubska 30-32
Godziny urzędowania od 7.30 - 15.30.
Kierownik Zespołu: Liliana Dąbrówka
tel. 71 78 22 388
Do zadań zespołu należy: prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych.
pok. 101 – 71 78 22 389pok. 102 – 71 78 22 351
pok. 106 – 71 78 22 327
Dział Wsparcia Mieszkańców
Kierownik DWMI - Teresa Szymańda
Z-ca kierownika DWMI - Agnieszka Czerwonka
tel. 71 78 22 322; tel. 71 78 23 570
Zespół Świadczeń na Rzecz Mieszkańców
tel. 71 78 22 346; 71 78 22 348
- o dodatkach mieszkaniowych;
- Prawo energetyczne (dodatki energetyczne);
- o systemie oświaty (stypendia i zasiłki szkolne);
- o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
- o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (świadczenia rekompensującego dla żołnierzy rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe);
- o Karcie Polaka
- prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego oraz wypłata świadczeń;
- prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu dodatku energetycznego oraz wypłata świadczeń;
- prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego oraz wypłata świadczeń;
- prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia żywego dziecka z ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniem albo nieuleczalną chorobą zagrażającą życiu oraz wypłata świadczenia;
- prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu świadczenia rekompensującego dla żołnierzy rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe oraz wypłata świadczenia;
- wypłacanie świadczeń dla posiadaczy Karty Polaka.
Kierownik DAON - Katarzyna Majchrzak
parter, sala 25
tel./fax (71) 78-22-339, 78-22-342, 78-22-357
- rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych.
- udzielanie osobom niepełnosprawnym świadczeń finansowych z funduszu celowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do:
- likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się
- turnusów rehabilitacyjnych
- przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego
- usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika
- realizowanie innych programów Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- nadzór merytoryczny nad Warsztatami Terapii Zajęciowej we Wrocławiu oraz nad Środowiskowymi Domami Samopomocy we Wrocławiu.
- pomoc niematerialna w postaci kierowania do Środowiskowych Domów Samopomocy na podstawie decyzji administracyjnej.
Kierownik CPSR - Katarzyna Janas
tel./fax 71 78-23-592
CPSR świadczy usługi w zakresie poradnictwa:
- psychologicznego
- pedagogicznego
- rodzinnego, w tym dla rodzin wielodzietnych w ramach Programu Pomocy dla Rodzin Wielodzietnych „dwa plus trzy i jeszcze więcej" (więcej w zakładce "Dwa plus trzy i jeszcze więcej")
- dla osób niesłyszących (pomoc w pisaniu podań, wypełnianiu wniosków, załatwianiu spraw urzędowych, kontakcie z pracownikiem socjalnym - tłumaczenie)
- aktywizacji społeczno-zawodowej.
CPSR koordynuje:
- program prac społecznie użytecznych (PSU) dla osób bezrobotnych, bez prawa do zasiłku, korzystających z pomocy społecznej.
- działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, tel. (71) 78-23-591.
Kierownik DPIN - Dorota Iwaniec
I piętro, pokoje 113-120
Pokój 113- Dzielnica Stare Miasto i Śródmieście tel. 71 78 22 355
Pokój 114 Dzielnica Śródmieście i Krzyki tel .71 78 22 332
Pokój 115 Dzielnica Fabryczna tel. 71 78 22 364
- kompletowanie dokumentów osób ubiegających się o przyjęcie do domów pomocy społecznej;
- merytoryczne przygotowywanie decyzji kierujących i umieszczających do DPS oraz ustalanie odpłatności za pobyt osoby zainteresowanej i osób zobowiązanych;
- prowadzenie listy osób oczekujących na umieszczenie w DPS oraz rejestrów osób już umieszczonych w DPS;
- współpraca z dyrektorami domów pomocy społecznej na terenie Wrocławia i Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie w celu uzgadniania możliwości umieszczenia klienta w domu pomocy społecznej;
- koordynacja pracy domów pomocy społecznej w obrębie miasta i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania tego typu placówek;
- kierowanie do mieszkań chronionych.
- mieszkaniec domu pomocy społecznej, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu,
- małżonek, zstępni przed wstępnymi,
- gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.
- ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
- rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 kwietnia 2018r. w sprawie mieszkań chronionych;
- uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia Nr IX/218/19 z dnia 16 maja 2019r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia oraz mieszkaniach chronionych
Kierownik OOAK - Małgorzata Palinger
ul. Henryka Michała Kamieńskiego 190
tel. 71-352-74-28,
- zapewnianie mieszkania jedno lub dwu pokojowego z kuchnią i łazienką dla osób w wieku poprodukcyjnym zdolnych do samoobsługi
- organizowanie odpłatnych imprez okolicznościowych, wycieczek, wieczorków tanecznych.
- odpłatne zapewnianie gorącego posiłku ww. osobom;
- integracja osób starszych ze środowiskiem lokalnym przy współpracy z Radą Osiedla i ZTPS-y
- prowadzenie mieszkań interwencyjnych dla osób kierowanych przez ZTPS-y
- informowanie osób zainteresowanych i przedstawicieli środowiska lokalnego o dostępnych w MOPS formach pomocy i zasadach ich przyznawania.
Kierownik -
51-354 Wrocław
tel. (071) 78-23-500, 78-23-504, 78-23-506
Kierownik DDPC – Maria Koźmińska-Brygoła
50-524 Wrocław
tel. (071) 799 30 40
50-248 Wrocław
Kierownik KADR - Hanna Domańska-Dąbrowska
ul. Strzegomska 6
pok. 209-212
tel. 71-7822308
tel/fax 71-7822307
Remigiusz Różański
tel. 71-7822316
metryczka
Wytworzył: Remigiusz Różański (9 września 2010)
Opublikował: Remigiusz Różański (9 września 2010, 10:16:05)
Ostatnia zmiana: Remigiusz Różański (26 stycznia 2022, 11:06:51)
Zmieniono: aktualizacja
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 75020